15 آوریل 2023- محققان دانشگاه میشیگان، اثرات جراحی چاقی را بر عوارض دیابت در افراد چاق دارای چاقی کلاس دو و سه بررسی کردند. به گفته ی آنها، جراحی چاقی یک رویکرد عملی برای معکوس کردن نوروپاتی محیطی (PN) و تثبیت نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی (CAN) و رتینوپاتی، در افراد چاق با سابقه دیابت است.

نتایج این مطالعه در Diabetologia منتشر شد.

موارد ابتلا به دیابت نوع 2 در سراسر جهان در حال افزایش است، و نوروپاتی محیطی (PN)، نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی (CAN) و رتینوپاتی از عوارض این بیماری است.

عوامل خطر فردی برای سندرم متابولیک (که اغلب با دیابت نوع 2 همراه است)، مانند چاقی، فشار خون بالا، کلسترول HDL پایین و هیپرتری آسیل گلیسرولمی نیز با نوروپاتی محیطیو نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی مرتبط هستند. البته این عوامل به طور مداوم با رتینوپاتی مرتبط نیستند.

چاقی مرکزی دومین عامل خطر اصلی برای نوروپاتی محیطی پس از دیابت است.

با توجه به اثرات مستقل عوامل خطر متابولیک بر عوارض دیابت، نیاز به داده‌ها و اطلاعات بیشتری در رابطه با مداخلاتی وجود دارد که به طور همزمان چندین عامل خطر متابولیک را هدف قرار ‌دهند.

اگرچه مطالعات قبلی اثر جراحی چاقی را بر عوارض دیابت نشان داده ‌اند، اما دارای محدودیت‌هایی نظیر حجم کوچک نمونه و اندازه گیری پیامدهای محدودی بودند. محققان به داده های بیشتری نیاز دارند تا مشخص کنند که آیا جراحی چاقی می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد و این که آیا تغییرات در عوامل خطر متابولیک خاص باعث بهبود عوارض دیابت می شود یا خیر.

با توجه به این پیشینه، محققین به بررسی شکاف اطلاعاتی فوق الذکر پرداختند. محققان یک مطالعه کوهورت آینده نگر را روی 127 فرد چاقکه قرار بود تحت عمل جراحی چاقی قرار گیرند، انجام دادند.فنوتیپ متابولیکی و عوارض دیابت در شرکت کنندگان در ابتدا و دو سال پس از جراحی تعیین شد.

نوروپاتی محیطی، نوروپاتی اتونوم قلبی عروقیو رتینوپاتی پیامدهای اولیه بودند.هفتاد و نه شرکت کننده با میانگین سنی 46 سال، پیگیری حضوری را تکمیل کردند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· شرکت کنندگان به طور میانگین 31.0 کیلوگرم وزن کم کردند.

· بهبودی در تمام عوامل خطر متابولیک به جزفشار خونو کلسترول تام، وجود داشت.

· نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونوم قلبی عروقیپس از جراحی چاقی بهبود یافتند.

· رتینوپاتی پایدار بود. به دلیل کاهش قابل توجه در گلوکز ناشتا، بهبودهایی در رتینوپاتی با میانگین نقطه انحراف 0.7- وجود داشت.

محققان گفتند: دو سال پس از جراحی چاقی، متوجه شدیم که یکی از دو پیامد اولیه ی PN، دو پیامد ثانویه ی PN و چندین پیامد بیمار محور مربوط بهPN ، بهبود یافته است.نتایج مطالعه ی ما، سازگار با نتایج سایر مطالعات کوچک است و نشان می ‌دهد که جراحی چاقی، بازسازی اعصاب محیطی را امکان ‌پذیر می‌سازد. از این رو، درمان موثری برای افراد چاق است.

آنها افزودند: ما دریافتیم که تراکم فیبر عصبی داخل اپیدرمی ران(IENFD) پس از جراحی چاقی پایدار است، که نشان می‌دهد معکوس کردن آسیب شدید به اعصاب دیستال پیچیده‌ تر است و نیاز به پیگیری طولانی تری برای ارزیابی بیشتر دارد.

محدودیت های این مطالعه شامل حجم کوچک نمونه،عدم وجود گروه کنترل، عدم مراجعه ی برخی از بیماران برای پیگیری، واثرات طولانی مدت ناشناخته ی جراحی چاقی، بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/bariatric-surgery-may-help-reverse-peripheral-neuropathy-in-diabetes-patients-109937